Specialist in emoties, gedrag en leren
Binnenwijs Orthopedagogiek gevestigd in Oosterbeek, regio Arnhem, biedt onderzoek, begeleiding en behandeling voor kinderen en jongeren van 10 tot 18 jaar die steun nodig hebben bij de emoties, gedrag of leren. Veel voorkomende hulpvragen richten zich op faalangst, emotieregulatie, sociaal-emotionele problemen, dyslexie en leerproblemen.
Veel kinderen laten zien dat emoties, gedrag en het leren nauw met elkaar verweven zijn. Leren lukt immers pas écht, als het van binnen goed gaat. Ouders kunnen terecht voor begeleiding en school heeft toegang tot een breed aanbod aan consultatie.
Staat jullie vraag er niet tussen of valt het kind buiten de leeftijdsgrens? Neem gerust contact op. Samen kijken we wat mogelijk is.
Vanaf midden januari is er plek! Jullie starten meestal binnen een paar dagen tot 2 weken met een intake. Zo kunnen we snel starten met de ondersteuning die aansluit bij jullie situatie en wensen.
Dyslexieonderzoek voor leerlingen op het voortgezet onderwijs. Oók in de bovenbouw!
Een onderzoek naar de leercapaciteiten. Er komt een duidelijk intelligentieprofiel en inzicht in de executieve functies, motivatie, aandacht en geheugen, schoolse vaardigheden en de werkhouding. Hieruit worden passende adviezen gegeven.
Een sociaal-emotioneel onderzoek. Door in kaart te brengen hoe het kind omgaat met emoties, uitdagingen en situaties komt er inzicht in wat er speelt en wat er nodig is. Hieruit worden passende adviezen gegeven.
Lees hier meer over de onderzoeken.
Uitleg (psycho-educatie) over eerder gestelde diagnoses
Angsten, zoals faalangst en sociale angst
Dwangmatig gedrag (angst dat iets ergs gebeurt, als je iets niet op een bepaalde manier doet)
Zelfpijniging (automutilatie)
Emotieregulatie
Depressiviteit of somber voelen
Negatief zelfbeeld
Perfectionisme
Voor de ouder(s)
Ouderbegeleiding bij kinderen met bovenstaande klachten.
Ouderbegeleiding volgens de SPACE-methode: een behandelprogramma gericht op de ouders om kinderen met angst- en dwangklachten te helpen.
Motivatie (terug)vinden
Plannen en organiseren
Leerstrategieën en -vaardigheden (leren-leren)
Stoppen met pesten of gepest worden
Informatie en advies bij:
+ Dyslexie + ondersteunende computersoftware
+ Dyscalculie
+ Hoogbegaafdheid
+ Taalontwikkelingstoornis (TOS)
+ Nederlands als tweede taal (NT2)
Van preventie tot langdurige ondersteuning. Advies en begeleiding voor de leerling, de klas, docenten, mentoren, het ondersteuningsteam en op directieniveau.
Het schrijven van zorgprotocollen, groepsplannen / handelingsplannen en OPP's. Het uitvoeren van dossieranalyses, observaties en onderzoek naar de leercapaciteiten van de leerling. Advies aan het ondersteuningsteam bij complexe casuïstiek. Consultatie op directieniveau voor beleidsvragen en schoolbrede zorgtrajecten.
Begeleiden en behandelen van de individuele leerling, zoals uitgewerkt bij 'onderzoek', 'begeleiden' en 'behandelen'.
Binnenwijs Orthopedagogiek helpt kinderen, jongeren en ouders bij vragen over emoties, gedrag en leren. Soms is er echter zorg nodig die intensiever of specialistischer is.
Bij acute problemen of zwaardere psychiatrische klachten (zoals suïcidaliteit, psychose, ernstige eetstoornissen of verslaving) is gespecialiseerde hulp nodig. In dat geval kun je direct contact opnemen met de huisarts. Of bel bij crisis naar 113 zelfmoordpreventie (0800-0113, www.113.nl).
Ook bij complexe gezinsproblematiek, traumabehandeling (PTSS), diagnostiek (m.u.v. dyslexie) of vragen rondom medicatie verwijs ik door. Blijkt tijdens de intake, of al verder in het traject, dat een andere vorm van hulp beter past? Dan denk ik natuurlijk met jullie mee over een passende vervolgstap.