Zijn jullie op zoek naar een orthopedagoog in Oosterbeek of de regio Arnhem? Bij Binnenwijs Orthopedagogiek kunnen jullie terecht voor begeleiding bij o.a. leerproblemen, faalangst, boosheid en sociaal-emotionele problemen. Ook voor onderzoek naar dyslexie, leercapaciteiten en sociaal-emotionele zorgen. Ieder kind is anders. Daarom werk ik met maatwerk, waarbij de thuissituatie en school betrokken worden.
Onrust bij je kind, kan ook jou als ouder zorgen geven. Je ziet dat je kind worstelt, maar weet niet altijd hoe je kunt helpen — en dat is heel begrijpelijk.
Specialist in emoties, gedrag en leren
Binnenwijs Orthopedagogiek heeft een breed aanbod en richt zich op het raakvlak van het onderwijs en de wereld van binnen. Ofwel leerproblematiek (te denken aan moeite met leren-leren, organiseren en plannen, maar ook o.a. dyslexie, dyscalculie, hoogbegaafdheid) en sociaal - emotionele problematiek. Waarbij te denken is aan o.a. faalangst, sociale angst, een laag of negatief zelfbeeld, zelfpijniging en somberheid.
Onderzoek naar dyslexie
Ook onderzoek naar dyslexie, de leercapaciteiten van jullie kind en een sociaal-emotioneel onderzoek behoren tot de mogelijkheden. We starten altijd met een intake, zodat het onderzoek zich volledig afstemt op jullie hulpvraag.
Klik hier voor het volledige aanbod.
Door onderzoek en begeleiding weer het vertrouwen vinden
Bij Binnenwijs Orthopedagogiek kijken we samen naar wat er speelt, met oog voor het kind én jullie visie. We zoeken naar wat helpt om weer rust, vertrouwen en balans te vinden. Het doel is dat jullie kind zich beter gaat voelen en dat jullie (en eventueel ook de school) de handvatten krijgen om met meer vertrouwen, rust en plezier verder kunnen.
De sessies
De behandeling vindt meestal individueel plaats, tussen jullie kind en mij. Jullie worden – en wanneer mogelijk ook een contactpersoon van school – actief betrokken bij het traject. Hoe die betrokkenheid eruitziet, hangt af van de leeftijd van jullie kind, het doel van de behandeling en jullie wensen of mogelijkheden.
Dit kan betekenen dat jullie soms aansluiten bij sessies, dat er individuele gesprekken plaatsvinden op basis van jullie eigen hulpvraag, of dat jullie informatie (psycho-educatie) ontvangen over bijvoorbeeld een diagnose. Ook kunnen er handvatten en adviezen worden gegeven om thuis en op school verder te kunnen.
Hulpvraag v/d ouder(s)
Lopen jullie als ouders zelf vast door wat er bij jullie kind speelt? Dan is een zelfstandig begeleidingstraject voor jullie mogelijk. Soms wil een kind geen behandeling volgen, terwijl de situatie voor jullie als ouders zwaar wordt. In zo’n geval kan er samen gekeken worden naar wat wél helpend is. Bijvoorbeeld begeleiding bij angst- of dwangproblematiek van het kind, zodat jullie beter kunnen omgaan met de situatie en steun krijgen bij jullie eigen vragen.
* Wanneer ‘ouder(s)’ staat geschreven, is dat puur voor de leesbaarheid. Andere betrokken opvoeders en verzorgers, in iedere gezinsvorm dan ook, worden daar ook mee bedoeld.
Als school wil je dat ieder kind zich goed voelt, zich ontwikkelt en met plezier leert. Toch zijn er momenten waarop een leerling vastloopt — in gedrag, emoties of leren. Soms is het lastig te achterhalen wat er precies speelt of wat het beste helpt. Daar denk ik graag in mee.
Ervaring in het onderwijs
Met jarenlange ervaring in het onderwijs — waar ik de zorgstructuur heb opgezet en de leerlingenzorg verzorgde — ken ik het reilen en zeilen van het onderwijs. Van preventie tot langdurige ondersteuning, van individuele begeleiding tot het ondersteunen van de docenten en de directie: ik sluit aan bij wat nodig is.
Ondersteuning op school
Ik stel groepsplannen en OPP’s op en geef handelingsgerichte adviezen die direct in de klas toepasbaar zijn. Bijvoorbeeld wanneer een klas niet functioneert zoals jullie zouden wensen. Of wanneer een docent of mentor vastloopt in zijn mogelijkheden. En soms is het ook fijn om vanuit het ondersteuningsteam te kunnen sparren met iemand die buiten de school staat.
Schrijven van zorgprotocollen
Daarnaast behoren dossieranalyses en het opstellen van zorgprotocollen tot de mogelijkheden. Ik heb veel ervaring met het schrijven van protocollen voor dyslexie, dyscalculie, hoogbegaafdheid, taalontwikkelingsstoornis (TOS) en Nederlands als Tweede Taal (NT2). Ik schrijf dit altijd met als doel dat het protocol aansluit bij jullie zorgvisie, praktisch uitvoerbaar is voor het docententeam en de leerling de ondersteuning krijgt die hij of zij nodig heeft.
Individuele begeleiding + onderzoek
Ook zijn er individuele trajecten met de leerling mogelijk, bijvoorbeeld voor onderzoek naar de leercapaciteiten of voor extra ondersteuning op gebieden zoals executieve functies, leren leren, motivatie, (faal)angst, gedrag en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Samen met het schoolteam
Ik werk graag in korte lijnen samen met de ouder(s), vakdocenten, mentoren, het zorgadviesteam en de directie. Altijd met het gezamenlijke doel om de leerlingen weer verder te helpen.
Aansluiting bij jullie onderwijs
Geen one size fits all. Samen kijken we naar wat de leerling én de school nodig hebben, op een manier die haalbaar en passend is binnen jullie onderwijspraktijk.
Maak een afspraak om te zien waar mijn ondersteuning het verschil kan maken.
Het aanbod is persoonlijk en afgestemd
op wat ieder kind, gezin of school nodig heeft
Soms is het even te veel.
Nare gevoelens en gedachtes
Iedereen komt wel eens op een punt waarop dingen niet lekker gaan. Misschien denk je (te) veel, ben je bang, voel je je somber of word je bozer dan je zou willen. Of je merkt dat het leren niet lukt, terwijl je echt je best doet. Soms weet je niet eens precies wát er aan de hand is — alleen dat het anders voelt dan je zou willen.
Weet dan dat je het niet alleen hoeft te doen.
We doen het samen
Bij Binnenwijs Orthopedagogiek kijken we samen naar wat er speelt en wat jij nodig hebt om je weer goed te voelen. Soms is dat door onderzoek te doen. Om te ontdekken waar je klachten vandaan komen en om te zien waar je juist sterk in bent. We praten, oefenen en ontdekken stap voor stap wat werkt voor jou.
Jezelf beter leren begrijpen
Het doel? Dat jij jezelf beter leert begrijpen, weer vertrouwen krijgt in wat je kunt, en met meer rust en plezier verder kunt.
Hoe ziet een sessie eruit?
Hoe? We starten met een rustig gesprek waarin we bespreken waar je blij mee bent en wat je graag anders zou zien. In de sessies werken we aan jouw doel. We gebruiken duidelijke en heldere stappen, materialen of voorbeelden die bij jou passen en staan stil bij elke vooruitgang. Je krijgt handige tips voor school en thuis, zodat je verschil gaat merken. Waar nodig (en afhankelijk van je leeftijd) stemmen we in overleg met jou af, met je ouders en school.
We doen wat werkt voor jou.