Werkwijze 

Werkwijze: orthopedagogische begeleiding in Oosterbeek en Arnhem

Bij Binnenwijs Orthopedagogiek staat het kind centraal, in nauwe samenwerking met de ouders. Ieder kind verdient een aanpak die past bij zijn of haar unieke ontwikkeling. In mijn werkwijze combineer ik orthopedagogische expertise met een warme, veilige en betrouwbare begeleiding. Ik begeleid kinderen en jongeren in Oosterbeek en de regio Arnhem die vastlopen in hun emoties, gedrag of leren.

 

Weer grip op de emoties en meer zelfvertrouwen

Wanneer een kind vastloopt, is dat vaak voelbaar in het hele systeem: thuis, op school en bij het kind zelf. Vaak wil je weten wat er speelt en wat helpt. Ik kijk dan verder dan één stukje van het verhaal en zoek samen met jullie naar wat nodig is om weer in beweging te komen. In een vertrouwde setting worden kinderen geholpen hun gevoelens beter te begrijpen, grip te krijgen op hun emoties en stap voor stap meer zelfvertrouwen te ontwikkelen. Jullie kennen jullie kind het beste, en ik sluit daarbij aan. 

Het begin

Aanmelden

Een aanmelding kan via het contactformulier, e-mail, whatsapp of telefonisch. In de aanmelding geef je de reden van aanmelden door. Ik neem dan contact met je op voor het maken van een afspraak voor een kennismaking. 

 

Kennismaken

We spreken elkaar telefonisch of via beeldbellen. We bespreken jullie situatie en kijken of Binnenwijs Orthopedagogiek past bij de hulpvraag. Als het aan beide kanten goed voelt, plannen we een intake. 

 

Wanneer beide ouders het gezag hebben, is tot jullie kind 16 jaar is, toestemming van beide ouders nodig om te kunnen starten. Is jullie kind 12 jaar, dan is ook de toestemming van jullie kind nodig om te kunnen starten. Weigert jullie kind begeleiding of behandeling? Een ouderbegeleiding is dan vaak een passend alternatief. 

 

Intake geeft richting

Voorafgaand aan de intake stuur ik een korte vragenlijst via de mail. De antwoorden op deze vragen geven alvast een richting aan jullie intakegesprek. De intake duurt ongeveer een uur en is met voorkeur samen met beide ouders* en het kind, tenzij het kennismakingsgesprek aanleiding geeft tot een andere keuze. 

 

Tijdens het intakegesprek verkennen we jullie hulpvraag. Waar lopen jullie tegenaan? Wanneer speelt het vooral? Wat hebben jullie al geprobeerd? Wat zien jullie thuis en wat ziet school? Ook bespreken we de interesses van jullie kind, de medische achtergrond, lichamelijke klachten, slaap, concentratie, motivatie, vrienden en hoe het op school gaat.

 

Kortom: een uitgebreid intakegesprek dat richting geeft aan onderzoek, begeleiding en behandeling.

 

Scheiding

Is er sprake van een scheiding en is gezamenlijk afspreken niet mogelijk, dan plannen we een tweede moment in waarop de andere ouder zijn visie en zorgen kan delen.

 

Contact met school

Met jullie toestemming neem ik na het intakegesprek contact op met de school. Leerkrachten en het ondersteuningsteam bieden waardevolle inzichten, waardoor we een compleet beeld krijgen. Door school vanaf het begin te betrekken, creëren we een stevig gezamenlijk vertrekpunt en vergroten we later de kans dat de adviezen effectief zijn. Zo staat jullie kind er niet alleen voor.

 

Intakeverslag

Na de intake ontvangen jullie een kort verslag met jullie verhaal en hulpvraag, mijn bevindingen en een voorstel voor onderzoek, begeleiding of behandeling. Hierin geef ik aan wat de verwachtte hoeveelheid onderzoeksuren (bij onderzoek) of de hoeveelheid sessies (bij begeleiding of behandeling) zullen zijn. Na akkoord plannen we de volgende afspraak, meestal al binnen één à twee weken.

 

 

* Wanneer ‘ouder(s)’ staat geschreven, is dat puur voor de leesbaarheid. Andere betrokken opvoeders en verzorgers, in iedere gezinsvorm dan ook, worden daar ook mee bedoeld.

Onderzoek & diagnostiek

Begrijpen waar het misgaat

Een onderzoek helpt om helderheid te krijgen, maar altijd met een duidelijk en zorgvuldig doel. Het doel is nooit “een verklaring op papier” of “een score”. Het doel is begrijpen waarom iets niet lukt en wat er nodig is om weer verder te kunnen. Wat heeft jullie kind nodig om weer tot ontwikkeling te komen?

 

Intake: samen scherp krijgen wat er speelt

Elk onderzoek start met een uitgebreide intake (zie hierboven onder 'het begin'). Op basis van het intakegesprek stemmen we het onderzoek precies af op wat nodig is. Niet meer, maar ook niet minder.

 

Dyslexieonderzoek, leercapaciteiten- en sociaal-emotionele ontwikkeling

Binnenwijs Orthopedagogiek biedt onderzoeken aan naar dyslexie (met een eventuele dyslexieverklaring), de leercapaciteiten en de sociaal - emotionele ontwikkeling. 

Het dyslexieonderzoek is mogelijk vanaf midden groep 4 tot en met het voortgezet onderwijs. Oók voor jongeren in de bovenbouw. Mijn ervaring is dat intelligente kinderen veel in huis hebben om het lezen te compenseren, waardoor er vaak niet (snel) aan dyslexie wordt gedacht. Door breed onderzoek in te zetten achterhalen we of dyslexie een verklaring kan zijn voor de achterstand in het lezen.

 

We starten altijd met een telefonisch kennismakingsgesprek waar ik al let op signalen voor dyslexie. Voor het intakegesprek (zie bovenaan bij 'het begin') vraag ik jullie enkele schoolgegevens op te vragen en mee te nemen. Dit geeft inzicht in eerder geboden leesondersteuning, (het verschil in) de schoolcijfers en observaties van de leerkracht. 

 

Het dyslexieonderzoek richt zich op het vaststellen en het verklaren van de lees- en spellingsvaardigheden. We kijken ook naar andere gebieden, waaronder de intelligentie, het geheugen en de aandacht. Is er al een intelligentieonderzoek aanwezig, die niet ouder is dan 2 jaar, dan hoeven deze onderdelen niet meer afgenomen te worden. 

 

Het verslag en de mogelijke dyslexieverklaring worden meegelezen en ondertekend door een GZ-psycholoog.

Onderzoek naar de leercapaciteiten

Soms blijft een kind achter in resultaten, ondanks dat het hard werkt en veel leert. Het onderzoek naar de leercapaciteiten helpt te begrijpen waar de moeite bij het leren vandaan komt en biedt concrete handvatten om het leren en zelfvertrouwen te ondersteunen. 

We starten met een inhoudelijk intakegesprek (zie bovenaan bij 'het begin'), zodat tijdens dit gesprek al duidelijk wordt welke onderdelen in het onderzoek aan bod mogen komen. Zo testen we niet meer - en ook niet minder - dan nodig. Dit betekent ook dat ieder kind een andere inhoud van het onderzoek heeft.


Het intelligentieonderzoek, door de IDS-2, is een vast onderdeel van het leercapaciteiten onderzoek. Onderdelen die daarnaast veelal terugkomen zijn de leerstrategieën en aanpak van het kind, het niveau van rekenen en taal, de auditieve en visuele verwerking, de werkhouding, motivatie, aandacht, geheugen en het emotioneel welbevinden.

Soms voelt een kind zich onzeker, gespannen of somber, of merken jullie dat jullie kind moeite heeft met het omgaan met emoties of sociale situaties.

 

Het onderzoek naar de sociaal-emotionele ontwikkeling helpt om te begrijpen wat er onder de oppervlakte speelt, zodat we gericht kunnen ondersteunen. Het doel is niet om een label te geven, maar een helder beeld te krijgen van jullie kind: waar liggen de sterke kanten, waar ervaart het uitdagingen, en welke factoren beïnvloeden het gedrag en welzijn?

 

We starten met een uitgebreid intakegesprek (zie bovenaan bij 'het begin'). Tijdens dit gesprek wordt afgestemd welke onderdelen in het onderzoek nodig zijn. Hierdoor krijgt ieder kind een onderzoek dat op maat is, zonder onnodige tests.

 

Veel voorkomende onderdelen binnen dit onderzoek zijn de emoties en het herstellen van tegenslagen. Het zelfvertrouwen en zelfbeeld. Eventuele aanwezige (faal of sociale) angsten. De sociale vaardigheden, samenwerken en rekening houden met anderen. Omgaan met spanning en moeilijke situaties. Motivatie, aandacht en het geheugen. Invloed van de omgeving en hoe jullie kind problemen oplost.

Verslag & handelingsadviezen

Na het onderzoek ontvangen jullie een duidelijk en toegankelijk verslag. Geen wetenschappelijk verslag met vakjargon, maar een heldere uitleg die voor jullie én voor jullie kind te volgen is. Hierin staat wat we hebben onderzocht, wat de resultaten betekenen, welke factoren een rol spelen en natuurlijk met concrete handelingsadviezen voor thuis én op school.

 

Adviesgesprek: samen de puzzel afmaken

We bespreken de uitkomsten van het verslag samen in een adviesgesprek. Ook school is welkom in dit gesprek, zodat alle betrokkenen dezelfde inzichten delen en dezelfde kant op werken.

Door onderzoek ontstaat een helder beeld dat inzicht geeft en laat zien wat jullie kind helpt om verder te komen.

Lees meer over het aanbod in ondersteuning bij de emoties, het gedrag en het leren

Begeleiding & behandeling

Soms kan het omgaan met emoties, gedrag of leren lastig zijn. De begeleiding en behandeling start altijd met een inhoudelijk intakegesprek, zoals beschreven bij 'het begin' bovenaan de pagina. We brengen samen in kaart wat goed gaat en waar aandacht nodig is. Zo ontstaat een duidelijk beeld van wat jullie kind nodig heeft en hoe jullie thuis en op school kunnen ondersteunen. 

 

Sessies

De sessies duren 50 minuten en vinden wekelijks of om de week plaats. De sessies vinden doorgaans plaats tussen jullie kind en mij. We richten ons op het verminderen van de klachten en het versterken van hetgeen al goed gaat. 

 

Orthopedagogiek

Ik werk vanuit de orthopedagogiek en combineer dit met elementen uit de cognitieve gedragstherapie (CGT) en acceptance and commitment therapy (ACT). CGT richt zich op het herkennen en veranderen van helpende en niet-helpende gedachten en gedrag. ACT helpt kinderen om moeilijke gevoelens te leren toelaten en stap voor stap te leven naar wat zij belangrijk vinden. Beide zijn mooie, effectief gebleken behandelmethodes met een eigen invalshoek. We praten, oefenen en gebruiken opdrachten die aansluiten bij wat jullie kind nodig heeft.

 

Testen en vragenlijsten

Mogelijk nemen we in de eerste sessie(s) testen of vragenlijsten af, om meer inzicht te krijgen in de klachten. Daarnaast biedt dit een duidelijk startpunt om tussentijds en tijdens ons eindgesprek op te kunnen evalueren. Nemen de klachten af en gaan we de goede kant op, of is het nodig om samen bij te stellen zodat het beter aansluit bij wat jullie kind nodig heeft? 

 

Samenwerken

Ik geloof dat veranderingen sterker zijn wanneer de omgeving begrijpt wat er speelt zodat er pro-actief wordt meegedacht en geholpen. Daar waar mogelijk betrek ik de ouder(s), de school en eventuele andere belangrijke personen in het traject. Is een vriend(in) belangrijk? Hij/zij is welkom tijdens de sessies. Door anderen te betrekken, worden de veranderingen sterker en duurzamer. 

 

Afsluiting

Wanneer het traject wordt afgerond, maken we samen een preventieplan. Hierin staat wat goed heeft geholpen, wat waarschuwingssignalen kunnen zijn en wat je kunt doen wanneer er een terugval is. Dit preventieplan bespreken we tijdens het eindgesprek. Ook bespreken we de bereikte doelen en hoe jullie samen verdergaan. 

 

Terugkoppeling

Na 4-6 weken is er een kosteloos telefonisch gesprek van 10-15 minuten. Tijdens dit gesprek ben ik nieuwsgierig hoe het nu met jullie gaat. Is er behoefte aan extra contact of sluiten we de begeleiding volledig af? 

 

Nog niet helemaal los voelen

Ik kan mij namelijk voorstellen dat het even spannend kan zijn als je zonder de wekelijkse ondersteuning voor het eerst alleen verder gaat. Door na enkele weken een telefonische afspraak in de agenda te zetten, ben je gevoelsmatig nog niet helemaal los. Je bent natuurlijk vrij om eerder contact op te nemen. 

Elke stap is erop gericht om jullie verder te helpen